/* script Google analytics */

miercuri, 9 mai 2012

Viena 2010 ( XXVI ) - Donauturm si Donau City

Viena se întinde nu numai pe malul drept al Dunarii, ci si pe cel stâng, oferind si în aceasta zona puncte de interes, chiar daca nu regasim aici similitudini cu arhitectura Innerstadt-ului. Vienezii au apreciat pozitiv proiectul început aici prin anii '70, cred eu în primul rând pentru ca prin aceasta amplasare s-a putut proteja orasul vechi în fata aparitiei constructiilor noi, agresive prin arhitectura moderna pe care o propuneau.
    Turistul care trece prin aceasta arie trebuie sa tina cont de un lucru, de perioada în care s-au realizat aceste contructii. La momentul initierii si chiar al finalizarii sale, proiectul arhitectonic care a vizat dezvoltarea unui modern centru multifunctional si a tuturor anexelor necesare, a fost unul avangardist, iar estetica sa a impresionat în mod placut. Astazi, cu siguranta nici Donau City, nici centrul international ONU City si nici macar Donauturm nu ne mai par la fel de impresionante. Dar, pentru ambianta oferita, pentru parcurile din jur si mai ales pentru posibilitatea de a observa si admira Viena de la mare înaltime, am dorit sa includem pe agenda noastra o vizita în aceasta zona.
    Tinta noastra era turnul observator Donauturm, iar de la iesirea din statia de metrou se ajunge la baza acestuia în circa 15 minute de mers pe jos, trecând prin Donau City si pe lânga ONU City. Nu stiu cât de animata este zona într-o zi lucratoare, dar la momentul vizitei noatre (duminica dupa amiaza) doar razlete grupuri de turisti traversau zona. Mai multa animatie era în parcurile din jur, unde peluzele verzi erau folosite fie pentru un joc de volei ori badminton, fie doar pentru relaxare sau lectura. Donau City concentreaza o mare zona de birouri si spatii de business (sali de conferinte, spatii expozitionale, etc), dar cuprinde de asemenea si o zona rezidentiala de circa 1500 locuinte si toate facilitatile adiacente necesare. Ca provocare pe verticala, cele mai reprezentative cladiri sunt turnurile Ares si Andromeda (primul nu-mi spune nimic, dar al doilea este dragut). Se spune ca Donau City ofera peste 12.000 de locuri de munca si asta într-un ambient remarcabil, într-un proiect de dezvoltare urbana sanatoasa.

Centrul international ONU City
Turnul Andromeda
In Donau City, mergând spre Donauturm
Limbajul formelor în Donau City
Alta latura a ONU City
    Viena este alaturi de New York, Geneva si Nairobi unul dintre cele patru orase în care exista sedii ONU. Acest fapt se datoreaza cu siguranta în buna masura si lui Kurt Waldheim, austriacul care a condus organizatia mondiala între 1972 - 1981 si care a reusit sa confere tarii sale o astfel de pozitie privilegiata. ONU City din Viena a fost inaugurat în 1979, în ultimul mandat la ONU al lui Waldheim. Primele organizatii ONU care si-au stabilit cartierul general la Viena, la invitatia guvernului Austriei, au fost Agentia Internationala pentru Energie Atomica (IAEA) si Organizatia Natiunilor Unite pentru Dezvoltare Industriala (UNIDO) în 1957, respectiv 1967. In 1966 guvernul austriac a facut o propunere oficiala catre ONU pentru ridicarea unui centru multifunctional care sa gazduiasca câteva organisme importante. Un concurs de proiecte pentru cladire s-a organizat în 1968 si a adunat 288 de propuneri, fiind desemnat câstigator proiectul arhitectului austriac Johann Staber. Constructia a început în 1972 si a fost finalizata în 1979, costurile în moneda echivalenta fiind de circa 640 milioane euro, împartite în proportie 65 - 35% între Guvernul Austriei si Municipalitatea Vienei. Complexul acopera o arie de peste 180.000 mp si are statut extrateritorial. ONU City înseamna peste 4.500 birouri, 9 sali importante de conferinte, peste 3.600 functionari permanenti.
    ONU City poate fi vizitat, fiind organizate tururi de luni pâna vineri, de doua ori pe zi, la 11.00 si respectiv 14.00. Costul biletului este de 6 euro/adult (3 euro/copil), iar vizitatorii au posibilitatea de a opta între doua tururi tematice, un Art Tour (pe parcursul caruia pot fi vazute lucruri interesante precum o replica a Codului lui Hammurabi sau picturi de Hundertwasser) sau un Human Rights Tour. Este poate o sansa unica sa te poti fotografia la tribuna ONU, însa fiind duminica nu am avut aceasta ocazie.
    Asa cum am spus de la început, noi ne-am îndreptat catre Donauturm ("Turnul Dunarii"). Este si în prezent cea mai înalta structura din Austria, masurând 252 m (si înca printre cele mai înalte 100 de cladiri din lume). Proiectul a apartinut arhitectului austriac Hannes Lintl, ridicarea sa a durat doi ani (1962-1964) si a fost construit cu ocazia Expozitiei Internationale de Horticultura gazduita de Viena în 1964. Donauturm nu a fost niciodata folosit drept suport pentru retransmisii TV, antenele de la partea superioara fiind folosite de companii de telefonie mobila si de statii radio private. Inca de la inaugurare, Donauturm a reprezentat o atractie turistica de prima mâna si unul dintre cele mai potrivite locuri care ofera o panorama optima asupra orasului.

Donauturm
Oameni relaxati în Donaupark
Donauturm si platforma de bungee jumping
Locul de aterizare pentru amatorii de bungee jumping
Trenuletul care face circuit prin Donaupark
   Donauturm are pe lânga cele doua ascensoare rapide si o scara interioara cu 776 trepte si 58 paliere. Anual în luna noiembrie se desfasoara un popular concurs privind cea mai rapida urcare a acestei scari. Biletul de intrare la Donauturm costa 6,90 euro/adult si respectiv 4,90 euro/copil pâna la 14 ani. O optiune mai convenabila (asa cum am avut si noi) este de a achizitiona un bilet combinat care include Donauturm plus un alt obiectiv. Exista mai multe variante, functie de interesul fiecarui turist, de la combinatia cu Roata Mare din Prater - 12,70 euro/adult (11,40 euro în 2010), ori cu trenuletul liliputan din Prater - 9,30 euro, pâna la un combiticket cu o croaziera pe Dunare (3 variante de traseu) - 19,90 euro/adult.

Biletul de intrare la Donauturm, primit dupa aratarea biletului combinat
     In fapt, biletul de intrare permite accesul la cele doua ascensoare rapide, cu care se poate ajunge pe platforma de observatie. Ascensoarele de mare viteza au o capacitate de 14 persoane fiecare si ating platforma superioara, situata la 150 m înaltime, în 35 de secunde. Se spune ca pe vânt puternic viteza lifturilor este redusa la jumatate pentru a evita o influenta a vibratiilor turnului asupra cablurilor de tractiune.
    La nivelul platformei superioare (unde te lasa lifturile) amatorii de senzatii tari au posibilitatea de a face bugee jumping. Mai sus exista alte doua platforme rotative, situate la 160 si respectiv 170 m înaltime. Platforma superioara gazduieste un restaurant numit Donauwalzer, iar pe cea inferioara este amenajata o cafenea - Panorama. Perioada unei rotatii complete a platformelor poate fi setata la 26, 39 sau 52 minute. Se poate servi masa sau doar o cafea ori o prajitura. Am citit relatari ale unor turisti care subliniau ca este minunat sa ajungi aici dupa lasarea întunericului, spectacolul de lumini al orasului admirat de la înaltime fiind ceva cu totul special. Insa pot spune ca si la lumina zilei privelistea de care am avut parte a fost superba. N-am luat masa de seara în Donauturm pentru ca aveam ulterior o tinta gastronomica deja fixata (voi povesti în postarea urmatoare), dar ne-am oprit pentru câteva momente de relaxare în fata unui vin alb de Burgenland, timp în care platforma a parcurs mai mult de o revolutie completa. Preturile în restaurant sunt ceva mai mari, lucru normal prin specificul obiectivului turistic, dar nu mi s-au parut exagerate. De asemenea, desi se spune ca este recomandabil a face rezervare anticipat pentru restaurant, la acel moment al zilei (undeva pe la ora 17-18) restaurantul era cel mult doar pe jumatate plin.

Datele privind pozitia si viteza ascensorului sunt afisate în timp real
Pe platforma superioara de observatie
Pentru amatorii de bungee jumping ....
Momente de relaxare pe platforma rotativa a restaurantului Donauwalzer
   Si am ajuns în cele din urma si la motivul pentru care vin turistii în acest loc, privelistea asupra Vienei. Era un soare destul de puternic si reflexiile prin geamurile turnului au facut ca nu toate fotografiile sa fie de foarte buna calitate, dar cred eu ca pot arata macar în parte ce si cum se poate vedea. Cu siguranta, merita sa ajungi la Donauturm pentru perspectiva care se deschide asupra capitalei austriece. Principalele repere sunt marcate atât pe panourile din platforma de observatie, cât si pe minipliantele primite la intrare.

Donau City si ONU City
Dunarea si Donauinsel - se observa Biserica Mexicana, stadionul Ernst Happel si Prater-ul

In concluzie, as spune ca Donauturm este un obiectiv care merita inclus pe desfasuratorul turistilor ajunsi la Viena. Zona verde a parcurilor din jur, Donau City si ONU City, posibilitatea unui popas pe platformele rotative ale restaurantului sau cafenelei din turn - toate acestea sunt motivatii solide pentru o trecere prin aceasta zona. Dupa ce am admirat Viena de la înaltime, noi ne îndreptam spre un loc unde sa încheiem ziua de duminica, a sasea a sejurului. Reveneam în Prater pentru un local care ne-a retinut atentia prin specialitatile culinare oferite si pentru a vedea parcul de distractii pe timp de noapte.