Haus der Musik este un muzeu foarte tânar, fiind deschis în anul 2000, de catre o fundatie privata. Locatia sa este un fost palat care a apartinut arhiducelui Carol, dar cladirea respectiva este cunoscuta si ca resedinta a compozitorului Otto Nicolai (1810-1849), autor al operei "Nevestele vesele din Windsor" (libretul se bazeaza pe aceeasi piesa shakesperiana ca si opera "Falstaff" de G.Verdi). Se spune ca muzeul însumeaza peste 5000 mp suprafata expozitionala deschisa publicului. Inca de la început s-au folosit aici tehnologii moderne multimedia, muzeul mentionând cu mândrie ca a primit Premiul Muzeelor Austriece, pentru proiectul inovator pe baza caruia a fost amenajat. Datorita succesului mare de care s-a bucurat aceasta realizare privata, precum si potentialului de viitor, pachetul majoritar de actiuni a fost achizitionat în 2005 de Wiener Holding.
|
"Steaua" compozitorului Otto Nicolai
(un fel de bulevard hollywoodian al personalitatilor muzicale) |
|
Intrarea la Haus der Musik |
|
Cum "s-a nascut" Haus der Musik.... |
Primul etaj este dedicat Filarmonicii din Viena. Pot fi vazute aici diverse documente din arhiva (probabil...) celei mai faimoase orchestre din lume, parcurgând astfel etapele istorice ale acesteia. Sunt expuse Decretul de înfiintare a Filarmonicii, programul primului concert al orchestrei din 28 martie 1842, precum si fotografii din sec.al-XIX-lea. Acest palier - "Beletage" - este si singurul unde exista încaperi restaurate conform aspectului original. Se afla aici o sala speciala micuta, unde publicul poate experimenta Concertul de Anul Nou al Filamonicii Vieneze. Show-ul începe la fix, din ora în ora, dureaza circa 45 min si se spune ca sunetul si imaginea sunt excelente. Din pacate ar fi trebuit sa asteptam mult pâna la începerea urmatorului spectacol, asa ca am sarit peste acest moment.
|
Haus der Musik - Interpretari ale orchestrei Filamonicii din Viena |
|
Acasa la Otto Nicolai |
In schimb, ne-am distrat din plin cu un joc interactiv, WALZERWÜRFELSPIEL (sau Waltz-Dice-Game denumirea în engleza), adevarata atractie de la primul etaj. In esenta doua persoane "lucreaza" împreuna pentru a compune un vals vienez. Aruncând alternativ cu zarul se completeaza un fragment muzical de 8 masuri, pentru fiecare masura alegerea bucatii muzicale respective facându-se aleator, functie de cifra indicata de zar. Exista astfel 6 la puterea a opta combinatii posibile (1.679.616), rezultând practic de fiecare data alta linie melodica finala. Baza de date folosita contine masuri din compozitiile lui Mozart si Haydn. La final este interpretata compozitia rezultata din acest colaj aleator si ...poti spune ca ai creat un mic vals vienez.
Walzerwurfelspiel - sau cum sa obtii un vals vienez prin colaje aleatorii
Conceptul original, de vizita activa, de implicare a vizitatorului, de interactiune l-am descoperit cu adevarat la etajul al doilea - denumit Sonosfera. Haus der Musik nu este un muzeu obisnuit, iar Sonosfera ne introduce într-o lume misterioasa dintr-o perspectiva inedita, o lume a sunetelor, a exlorarii limitelor perceptiilor senzoriale auditive. Sunetele ne înconjoara permanent, dar în contextul contemporan al unei lumi grabite, în viteza, omul a uitat cum sa asculte....cel putin asta spun cei care au conceput muzeul. Vizitatorului i se propun în acest context o serie de experiente acustice, pentru a redescoperi dimensiuni, nebanuite poate, ale sunetelor si perceptiei auditive.
|
Sonosfera .... |
|
Culoar de trecere ... interesanta ideea cu textul pe tavan |
|
Vizitatorii sunt cu adevarat atrasi sa experimenteze... |
|
Montaj cu cristale Swarowski din Sonosfera |
Un punct aparte al calatoriei în lumea sunetelor îl reprezinta experimentarea senzatiilor acustice ale unui fat în pântecele mamei. Intr-o încapere cu un format special, vizitatorul este transpus într-un cadru unde se poate apropia de sunete, vibratii, oscilatii într-un mod similar cu perioada intrauterina - ceva cu adevarat interesant. Exista apoi diverse experimente prin care fiecare îsi poate determina sensibilitatea în frecventa a propriului auz, acumulând totodata o multime de informatii privind anatomia si fiziologia organului auditiv. Se poate spune ca ai la dispozitie un adevarat laborator, adecvat scopului acestei calatorii neobisnuite în lumea sunetelor.
Evident ca vorbind despre sunete nu puteau lipsi notiunile legate de instrumentele muzicale. Iar "lectia" privind generarea sunetelor se bazeaza pe patru exponate gigant, corespondente ale principalelor grupe de instrumente muzicale întâlnite într-o orchestra. Un instrument din categoria celor de suflat, bazate pe tuburi (aerofon), altul din categoria celor de percutie bazate pe membrane - o toba uriasa - (membranofon), alaturi de unul asemanator unui xilofon - percutie pe placi metalice - (idiofon) si în fine exponentul instrumentelor de vibratie, care utilizeaza corzi muzicale (cordofon) - toate sunt accesibile vizitatorilor pentru a le încerca si experimenta diverse combinatii. Semiobscuritatea camerei, jocurile de lumini si mai ales dimensiunile impresionante fac sa te simti ca într-un loc de joaca, unde totul este permis.
Iar calatoria exploratorie continua cu analiza vocii umane. Din nou, ca într-un adevarat joc, putem descoperi toata gama de sunete accesibile omului, functie de pozitia gurii si a buzelor - si totul este interactiv, iar aparatura de la Haus der Musik chiar functioneaza excelent...
Ultimul popas propus de Sonosfera este un loc numit Polyphonium, un adevarat depozitar de sunete provenind din cele mai diverse locuri sau circumstante. Aici regasim, ca într-o veritabila biblioteca acustica, o varietate incredibila de secvente înregistrate, cum ar fi sunetul caderii de apa la cascada Niagara, freamatul valurilor marii în golful Biscaya, zgomotele de la un anumit moment al noptii din padurea ecuatoriala, atmosfera strazii la New York, zgomotul unei avalanse montane ori al fisurarii unui aisberg, iar enumerarea ar putea continua.... Totul etichetat si catalogat în cel mai pur stil ordonat, tipic, de factura germana (sau austriaca, daca doriti...). O experienta absolut minunata...
|
Incinta acustica pentru perceptii acustice prenatale |
|
In Polyphonium, calatorii acustice dintre cele mai neasteptate |
|
Intre etaje, sunt portative cu fragmente din Mozart si Haydn |
|
Alta încapere din Polyphonium |
|
Tipuri de sunete functie de pozitia gurii si buzelor |
Cred ca nu exista turist care sa nu asocieze Viena cu ideea de muzica, de traditie si arta muzicala la cel mai înalt nivel. Acest renume s-a datorat în buna masura mariilor genii muzicale care au trait, au compus si au performat în acest oras de-a lungul secolelor. Evident ca nici Haus der Musik nu putea ignora acest aspect, iar al treilea etaj al muzeului este dedicat marilor personalitati din lumea muzicala care si-au legat numele, opera si viata de Viena. De la Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Strauss sau Mahler, pâna la fondatorii noii scoli vieneze - Berg, Schonberg sau von Webern - toate aceste ilustre personalitati îsi au locul aparte pe traseul de vizitare. Si aici fondatorii muzeului s-au straduit sa se delimiteze de un aspect de expozitie clasica si terna. Desigur ca publicul poate regasi aici informatii privind viata si opera fiecarui compozitor, poate asculta fragmente reprezentative si admira obiecte sau instrumente muzicale folosite de acestia. Insa s-a dorit varietate, inovatie si diversitate în prezentare, asa ca de exemplu s-a recreat scena primei reprezentatii a micului Mozart la Curtea Imperiala, sau - poti asculta valsurile lui Straus într-un parc vienez. De admirat decorul variat si utilizarea inspirata si extensiva a tehnologiilor high-tech.
|
Etajul dedicat compozitorilor legati de Viena |
|
Mozart la Curtea Imperiala |
|
Ascultând Strauss ... în parc, dar totodata în Haus der Musik... |
|
Decorul neconventional creeaza o atmosfera speciala |
Exista însa la acest etaj din
Haus der Musik un loc pe care cu siguranta nu îl poti uita .... O atractie pentru copii, dar totodata un loc unde adultii se pot prinde si ei în joc.... Oare cine nu si-ar dori sa dirijeze, fie si pentru doar câteva minute faimoasa orchestra a Filarmonicii din Viena? Acest lucru devina posibil aici, la Haus der Musik, gratie tehnologiei moderne. Un pupitru de dirijor si o bagheta te asteapta în fata unui ecran panoramic, pe care performeaza celebra orchestra. Vizitatorul este cel care alege partitura muzicala (7-8 optiuni printre care Valsul Dunarii, Marsul Radetzky, Annen-Polka, etc) si imprima apoi ritmul. Reprezentatia de pe ecran este în concordanta cu miscarile dirijorului, astfel ca pastrarea ritmului este esentiala. Un sistem laser realizeaza conexiunea între miscarea baghetei si interpretarea orchestrei, totul evident coordonat de un software performant. In special pentru adulti nu este deloc o sarcina usoara, deoarece înaltimea mai mare decât a unui copil face sa existe destule rateuri ale sistemului de recunoastere laser (se pot observa si pe filmuletul meu întreruperi de sunet din aceasta cauza...). Iar partea distractiva este ca daca dirijorul pierde ritmul de prea multe ori, va avea parte de o surpriza... orchestra se opreste si vioara întâi va marturisi ca nu au mai interpretat sub conducerea unui dirijor atât de slab...si se cere alt dirijor. Absolut genial, fabulos pentru copii în special...
|
Jocul de-a dirijorul ... |
|
Descoperind talente ascunse ... |
Dirijând orchestra Filarmonicii din Viena ....
Indiferent daca dirijarea orchestrei Filarmonicii s-a facut sau nu cu succes, la iesire se poate cumpara un certificat de dirijor (copiii vor fi încântati...).
Al patrulea nivel al muzeului este si ultimul si oare ce destinatie mai potrivita putea avea, decât cea sugerata chiar de numele sau, Futuresphere? Evident, o explorare a viitorului în muzica, la nivel de concept si tehnologie, este un mod de a încheia grandios vizita la Haus der Musik. Este palierul cu cea mai abstracta dezvoltare din muzeu si o documentare prealabila ar fi oarecum necesara pentru a patrunde esenta acestui loc.
In Futuresphere se afla implementat un proiect original dezvoltat de Laboratorul Media de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) special pentru Haus der Musik - numit "The Brain Opera". Vizitatorii sunt introdusi într-un spatiu unde tehnologia este folosita ca mijloc de generare a artei, ca suport pentru a ajuta oamenii sa se exprime muzical. Se spune ca la baza crearii acestui cadru destinat unei experiente interactive absolut insolite au stat ideile unui pionier al ciberneticii, Marvin Minski. In esenta, "publicul" vizitator, pe baza utilizarii hiperinstrumentelor implementate, este invitat sa creeze, constient sau nu, forme de manifestari muzicale - totul sub coordonarea unui software conceput în acest sens. Traseul patrunde într-o "padure a mintii" (der Mind Forest), populata de repere de genul "Arborele Canto", "Copacul Ritm", "Statia de conducere Armonica", "Sevaletul Melodic", etc. Fiecare asemenea reper are propriile sale forme de utilizare (mai mult sau mai putin stranii) - cum ar fi conducerea unui gen de vehicul pe o ipotetica autostrada a armonicelor sau generarea de onomatopee pe sevalet pe baza modelului tactil de apasare pe ecran. Totul pare o joaca, totul poate parea un haos generat de interactiunea dintre manifestarile vizitatorilor - dar se pare ca aceste sunete rezultate sunt analizate, filtrate si utilizate de computer. Multe dintre aceste "portiuni" rezultate în Mind Forest sunt stocate în cipuri cu care vizitatorul se reîntâlneste în urmatoarea etapa a vizitei, un "Blender" al muzicii viitorului. Din nou ne apropiem de un joc, dispunem de o multime de piese ce contin fragmente generate în etapa anterioara si le putem aranja aleator, urmarind sa vedem rezultatul acestui mix. Experienta este multidimensionala, deoarece permite modificarea muzicii si imaginilor prin simpla deplasare a mâinilor ori prin variatia intensitatii apasarii exercitate pe senzori. Este greu de transmis senzatia unei astfel de experiente, în primul rând pentru ca proiectul dezvoltat pe acest palier al muzeului are un foarte înalt grad de abstractizare. Iar ideile autorilor proiectului sunt cu adevarat extraordinare...
|
O portiune din Mind Forest ... |
|
Pilotând pe "autostrada" armonicelor |
|
Adaugarea "ingredientelor" în "blender" |
|
Dimensiunea imagistica asociata "compozitiei" muzicale |
|
Pe "Sensor Chair" .... |
|
Suveniruri tematice ... |
|
Nu e comanda unei nave spatiale, este doar "Sensor Chair" |
|
Asa sa arate oare muzica viitorului ? |
Se spune ca muzica este cel mai vechi limbaj al lumii, iar Haus der Musik îl foloseste pentru a se apropia de vizitator si pentru a-l introduce, fie si pentru scurt timp, în universul sunetelor si muzicii. Vizitând Haus der Musik realizezi mult mai mult decât o trecere printr-un muzeu oarecare, poti deveni partas la o aventura veritabila, personaj activ al unui joc la finalul caruia constati ca ai acumulat într-un mod extrem de placut o experienta speciala (poate chiar memorabila...). Melanjul de traditie si inovare pe care-l descoperim în acest loc, tehnologiile moderne utilizate generos, interactivitatea omniprezenta si originalitatea ideilor proiectantilor fac din acest loc un punct de atractie pentru multi dintre turistii care viziteaza Viena. Am petrecut aici aproape doua ore si am plecat încântati de experienta avuta (fiica-mea a fost pe alocuri entuziasmata chiar...).
Incepusem într-un mod reusit sejurul nostru si asteptam sa descoperim câte ceva din farmecul si atractiile Vienei în zilele urmatoare. Pentru a doua zi la Viena ne programasem un circuit complex în zona centrala, cu opriri la câteva obiective de importanta majora. Punct de plecare - chiar "kilometrul zero" al Vienei - Stephansplatz.....
Nu ştiam nimic despre acest muzeu vienez iar descrierea dvs. m-a determinat să-l trec pe lista mea pt. Viena. Interactivitatea îl face atractiv şi intersant.
RăspundețiȘtergereDin păcate, "tradiţia" de creştere permanentă a preţurilor la intrările obiectivelor turistice s-a răspândit în toata Europa şi, probabil, va continua atât timp cât fluxul de turişti este tot mai ridicat. Dau şi eu un exemplu în acest sens: Casa Batlo a lui Gaudi, în Barcelona costă pt. adult cca 18 Euro iar pt. copiii peste 6 ani cca 14 Euro, deci 64 Euro pt. o famile de patru persoane, un adevărat atentat :) financiar la bugetul nostru turistic sărăcit de criză.