/* script Google analytics */

sâmbătă, 17 septembrie 2011

Viena 2010 ( I ) - Cum am ales Viena ca destinatie de vacanta. Impresii din prima zi. Generalitati despre oras

La începutul lui 2010 eram cuprins de febra si nerabdarea cautarii unei destinatii pentru vacanta de vara, care sa satisfaca asteptarile tuturor membrilor familiei (asteptari nu tocmai omogene...). Urmaream zilnic ofertele mai multor agentii de turism, citeam newsletter-urile si alertele la care ma abonasem si construiam diverse scenarii si bugetele aferente. In principiu vizam un sejur pe o insula greceasca (dupa zilele minunate la Platamonas - Nei Pori din 2009, ne-am îndragostit cu totii de Grecia...), dar o alternativa la fel de desirabila era o vacanta în Turcia, la un hotel confortabil cu servicii all-inclusive, dar care sa fie plasat într-o zona ce ne putea oferi sansa unor excursii optionale reusite. Cam astea erau coordonatele dupa care se desfasura cautarea mea pentru vacanta de vara (pentru Pastele din 2010 lucrurile erau deja aranjate), mergeam tot pe varianta unui pachet de servicii oferit de o agentie de turism si nici nu ma gândeam la acel moment la vreun aranjament individual.
   Printre multele informatii lecturate, o reclama mi-a atras la un moment dat atentia, ceva de genul "Viena la doar 59 euro". Era o promotie de la Austrian Airlines, deci nu un zbor low-cost, cu toate taxele incluse, bagaj de cala, etc. Mi s-a parut interesant, atât ca pret, cât si în ceea ce priveste confortul deplasarii, asa ca a venit firesc întrebarea adresata sotiei, "Ce-ai zice daca am merge la vara la Viena cu avionul?" Spre surpriza mea, decizia a venit mai rapid decât ma asteptam, pentru ca dupa o scurta informare am convenit ca e vorba de o capitala unde avem foarte multe lucruri de vazut si care ofera o varietate larga de optiuni turistice. Putin mai dificil a fost cu fixarea exacta a datelor de zbor si implicit cu alegerea duratei sejurului - pentru ca promotia nu permitea practic nici o modificare dupa cumpararea biletelor (sotia e libera abia dupa ce se încheie examenele de licenta ale studentilor vara - asa ca trebuia o marja pentru data de plecare). In cele din urma am ales sa optam pentru o durata a vacantei de opt nopti, am fixat data plecarii si am achitat online. Era 9 februarie si cumparasem bilete de avion cu destinatia Viena pentru 27 iulie, cu doar 59 euro/persoana dus-întors, cu toate taxele incluse. Vacanta noastra din 2010 se trasforma într-una organizata pe cont propriu. In fond, ne-am spus ca si daca intervine ceva si nu putem ajunge în perioada respectiva, nu avem de pierdut decât 180 euro...
     Si a urmat apoi etapa gasirii unei cazari potrivite pentru cele opt nopti ale sejurului. Am optat din start pentru varianta unui apartament închiriat, din mai multe considerente obiective. Fiica mea avea aproape 15 ani si practic la orice cazare de tip hotel sau pensiune costurile pe care trebuie sa le luam în calcul sunt pentru 3 adulti. In plus, un apartament închiriat are avantajul  de a oferi mai multe camere (si asta e chiar de dorit în anumite circumstante...) si mai mult spatiu decât în cazul unui hotel, la cheltuieli echivalente. Poate voi dezvolta subiectul într-o alta postare, dar ramân la convingerea ca aceasta optiune are multe avantaje fata de o camera de hotel sau de pensiune, mai ales având în vedere ca o alegere înteleapta (când este posibil...) poate aduce chiar un confort superior fata de variantele "clasice" de cazare.
   Din fericire, Viena este un oras cu o oferta mare de apartamente de vacanta. Functie de confortul dorit si pozitionare, preturile variaza si ele destul de mult. Timp de câteva zile am schimbat multe mail-uri cu proprietarii unor astfel de locatii si în cele din urma, practic la mijlocul lui februarie, aveam aranjamentul facut pentru un apartament de 65 mp, cu living mare, doua dormitoare, bucatarie complet echipata, etc situat pe Fasangasse, învecinat cu gradinile Palatului Belvedere. Apartamentul este plasat în districtul 3, si sunt doar doua sau trei statii de tramvai pâna la Ring (conexiune la Schwarzenbergplatz). Iar odata ajuns la Ring, poti spune ca ai atins centrul Vienei si zona turistica cea mai importanta....Am convenit un pret total de 520 euro pentru opt nopti, cu toate cheltuielile incluse (taxele turistice, final cleaning). Cred ca a fost bine, mai ales ca în apartament totul a fost la nivelul asteptarilor noastre si chiar peste ele.
  Privind retrospectiv, pot spune ca ne-am miscat binisor cu elementele de baza privind pregatirea vacantei. Am gasit oferta promotionala pentru biletele de avion pe 9 februarie, iar pe data de 13 aveam biletele cumparate si rezervarea pentru cazare. Proprietarul nu ne-a cerut avans, am convenit pentru plata integrala cash la sosire (lucru ce ne-a creat asa un pic de nesiguranta, dar am constatat ulterior ca temeri de acest gen sunt nejustificate ...) si am mai luat legatura prin mail abia în saptamâna premergatoare plecarii noastre spre Viena.
  Cele mai bine de cinci luni care au urmat au trecut greu si de multe ori simteam cum ne cuprinde nerabdarea. Insa am folosit timpul pentru o excelenta documentare, folosind multe surse disponibile - de la forumuri cu impresii si sfaturi ale turistilor, la bloguri sau site-uri oficiale ale muzeelor, ghiduri turistice (Lonely Planet, Frommer sau Eyewitness), filmulete Youtube, etc. Toate aceste lecturi ne-au ajutat enorm într-o organizare optima a vacantei noastre la Viena, am identificat multe locuri sau aspecte peste care se poate trece foarte usor daca nu esti în cunostinta de cauza. Iar cel mai mare avantaj al unui sejur organizat individual este flexibilitatea programului. Programul unei excursii printr-o agentie turistica este prea putin adaptabil la conditiile concrete ale perioadei respective. In schimb, o organizare individuala ofera posibilitatea de optimizare - astfel, daca o zi a fost ploioasa si mai putin potrivita pentru plimbari la exterior, am inclus în program vizite la muzee, reducând efectul vremii nefavorabile. Sau, când am observat ca urma o zi cu vreme excelenta, am decis ca este momentul optim pentru o excursie ce cuprindea o croaziera cu vaporul. Suplimentar, informatiile adunate ne-au ajutat sa realizam si unele optimizari la nivelul costurilor legate de intrarile la obiectivele turistice (cheltuielile "turistice" reprezinta un segment foarte important în bugetul unei vacante, daca îti propui sa nu ocolesti locurile semnificative), dar si la nivelul organizarii, câstigând adesea timp important.
  A venit în sfârsit si ziua plecarii, îmbarcarea pe Otopeni, primul zbor cu avionul pentru fiica mea (foarte încântata de acest aspect), aterizarea la Schwechat si primul contact cu Austria si cu Viena. Zborul este scurt, circa 1h15min, aproape ca nici nu îti dai seama cum trece vremea. Abia ce avionul se înalta si atinge plafonul de zbor, se serveste gustarea si imediat ai senzatia ca începe de fapt si coborârea. La Schwechat realizezi deja ca esti departe de România (  :)) ). Am cumparat imediat Wien-Karte pentru 72h. Aceste carduri turistice, care exista în multe orase sau zone turistice din strainatate, merita totdeauna studiate atent si folosite de turistii care ajung în zona. Pot spune ca un astfel de card este foarte avantajos, daca esti un turist activ. La economiile în bani realizate se adauga adesea si un confort suplimentar, daca respectivul card include utilizarea gratuita a transportului în comun. Wien-Karte permite acest lucru (e suficient un card pentru un adult si un copil sub 15 ani) si ofera în plus o serie de discount-uri semnificative la muzee si alte obiective turistice. In esenta, experienta mi-a confirmat avantajele majore ale unui astfel de card, pe care le voi expune si în relatarile ulterioare. Pretul unui Wien-Karte pentru 72h era de 18.50 eur.
   Gratuitatea oferita de Wien-Karte referitoare la transportul în comun este valabila practic doar pentru oras (inelul 1 al retelei de transport), iar cum Schwechat se afla la o distanta apreciabila, pentru folosirea S-Bahn-ului pentru a ajunge în Viena mai trebuie cumparat un bilet (1.80 eur). A fost si singurul moment în care am întâlnit control la bilete pe întreaga perioada, dar cum am mai spus, un card turistic te scuteste de grija biletelor de transport. Exista si alte posibilitati de a ajunge de la Schwechat în oras (un tren special CAT - City Airport Train - cu care ajungi în doar 16 minute în zona centrala - 10 eur/pers, sau taxi), dar pentru noi S-Bahn-ul a fost varianta optima, pentru ca am coborât la circa 2-300 m de locatia apartamentului închiriat.

La îmbarcare pe Otopeni

Ajunsi la Schwechat ...

Fasangasse - din balconul apartamentului

Dupa ce ne-am descurcat cu traseul Schwechat - apartament mai usor decât ne asteptam, mai aveam doar ceva emotii legate de ceea ce vom gasi la locul de cazare. Cu câteva zile înainte de plecare primisem de la proprietarul apartamentului un mail în care ne anunta ca nu va fi prezent pe durata sederii noastre, fiind plecat în Germania, dar ca toate aranjamentele le vom face cu o vecina, o doamna de o vârsta respectabila, care nu vorbea însa decât germana. Insa si aici a fost mai usor decât anticipasem... Ne-am înteles foarte bine cu doamna, modestele mele cunostinte de germana fiind suficiente. Doua surprize am avut în momentul cazarii. Prima a fost o pungulita cu bomboane Mozart pusa pe masa din sufragerie în semn de bun venit, ceea ce mi s-a parut un gest foarte dragut. Iar a doua a fost în momentul în care i-am spus doamnei ca dorim sa platim si a aparut cu un carnet de facturi, factura scrisa cu suma reala ... Corectitudine tipic germana (sau austriaca, daca vreti...)! Chiar ma gândeam, oare în câte situatii similare din România (o întelegere prin email, bazata pe încredere) am fi primit factura fiscala pentru cazarea în apartamentul unui particular...
  Avionul a ajuns la Schwechat putin dupa prânz, astfel ca în jur de ora 15.00 eram cu bagajele desfacute si totul aranjat la locatia de cazare, gata sa plecam în explorarea orasului. Ce ne-am propus pentru prima zi (care era de fapt o jumatate de zi...)? Sa facem un tur de Ring cu tramvaiul, urmat de o plimbare în zona centrala, sa vizitam în acea dupa amiaza Haus der Musik (un muzeu superb, închinat muzicii - subiectul postarii urmatoare), sa cinam la Centimeter si eventual sa vedem atmosfera de seara din zona destinata proiectiilor din fata Primariei.
  Ce este Ring-ul vienez? Ringstrasse este în esenta un bulevard larg, cu un traseu aproximativ circular realizat la initiativa împaratului Franz Joseph, începând din 1857 (are circa 5.2 km). Ring-ul se suprapune pe locul vechilor ziduri si fortificatii care delimitau si aparau Viena pâna în sec. al-IX-lea. Aceste ziduri au fost demolate, permitând orasului sa se extinda neîngradit si facând loc unui bulevard superb, amplu, pe traseul caruia s-au ridicat o multime de cladiri private fastuoase, dar mai ales o serie de constructii remarcabile, adevarate capodopere arhitecturale, edificii de stat din vremea imperiala. De-a lungul Ring-ului, o minima enumerare a puctelor de atractie ar trebui sa cuprinda: Rathaus (primaria - în stil gotic flamand), Parlamentul (exponent al stilului neoclasic), Opera, Burgtheater, cladirea Bursei, MAK (Museum fur angewandte Kunst - Muzeul de arta aplicata), Votivkirche (superba biserica neogotica), cele doua uriase muzee gemene KHM (Kunsthistorische Museum - Muzeul de istorie a artei) si NHM (Naturhistorische Museum - Muzeul de istorie Naturala) si lista ar putea continua....In spatiul delimitat de Ring este zona orasului interior - Innerstadt - care concentreaza o mare parte a obiectivelor turistice importante ale Vienei.
  Asa ca turul de Ring cu tramvaiul ne-a oferit o experienta interesanta, sa identificam edificiile remarcabile despre care citisem atâtea lucruri si sa intram încet în atmosfera acestui oras minunat. Turul complet de Ring necesita a schimba o data sau de doua ori tramvaiul.
  Ne-am programat vizita la Haus der Musik în aceasta prima zi, pentru ca în zilele de marti, dupa ora 17.00, muzeul ofera un program "happy hour", când costul biletelor este redus cu 50%. Dupa turul de Ring, am facut o plimbare prin zona pietonala centrala, pe Kartnerstrasse pâna la Stephansplatz si apoi spre Haus der Musik. Inca din aceasta prima luare de contact am început sa simtim atmosfera fostei capitale imperiale, încântarea indusa de frumusetea cladirilor, fatadelor si detaliilor arhitecturale, dar si freamatul si agitatia turistilor.
   Am vizitat Biserica Malteza, ridicata la mijlocul sec.al-XV-lea de Ordinul Cavalerilor Ospitalieri de Malta, care desi nu se numara neaparat printre lacasurile de cult reprezentative ale Vienei, ne-a oferit o mostra de sobrietate decorativa, diferita de fastul fabulos pe care l-am întâlnit în zilele urmatoare în marile biserici baroce vieneze. Ultima restaurare a bisericii s-a încheiat în 1998.

Kartnerstrasse
Mostra de fatada de cladire din zona centrala
Oameni-statuie
Biserica Malteza - micuta, dar cocheta
Vitraliile au fost adaugate în sec.al-XIX-lea
Pictura marelui altar dateaza de la 1730

Crucea Cavalerilor Ioaniti - simbol omniprezent
   Swarowski este un adevarat brand national în Austria si magazinele acestei corporatii nu puteau lipsi din zona centrala, turistica si comerciala totodata. Ce înseamna cu adevarat Swarowski aveam sa aflu abia peste un an, cu ocazia vizitarii muzeului Kristalwelten din Wattens. Orice se poate spune, însa nu si ca magazinele de prezentare ale firmei nu sunt speciale, la fel ca si bijuteriile respective. O adevarata demonstratie de marketing si promovare de produs, pentru cine patrunde dincolo de vraja generata de fatetele lucioase, jocurile de lumini, reflexii si oglinzi. Voi mai spune doar ca am avut surpriza placuta sa regasim diverse montaje cu cristale Swarowski amplasate în multe muzee sau la alte obiective turistice.

Magazinul Swarowski - Kartnerstrasse

15.000 euro ....

Punctul central al Vienei este Stephansplatz, dominata de impozanta silueta a catedralei - Stephansdom. Unul dintre cele mai atractive si interesante obiective turistice ale capitalei austriece, Stephansdom apartine familiei marelor catedrale construite în Europa de Vest în evul mediu timpuriu si impune respect si admiratie atât prin dimensiuni, dar mai ales prin finetea detaliilor, bogatia ornamentelor si decoratiunile interioare exceptionale. Vizitarea catedralei era prinsa în programul altei zile, asa ca pe moment doar am trecut pe lânga Stephansdom, neputând sa nu ne gândim ca prima forma a constructiei a fost inaugurata la 1147, mult înainte de formarea tarisoarelor române, de exemplu ... Tinta principala a acestei prime zile (de fapt doar o jumatate de zi) a fost Haus der Musik, un muzeu exceptional - subiect al postarii urmatoare.

Lânga Stephansdom
In Stephansplatz ... Haas Haus în fundal

Arta pe fatadele cladirilor
Stele dedicate personalitatilor muzicale în jurul Haus der Musik

Dupa vizita la Haus der Musik, am ales sa cinam la unul dintre restaurantele Centimeter. Centimeter este un lant de restaurante cu specific bine definit, unde la multe dintre produsele din oferta pretul este asociat cu dimensiunea în cm (bere la metru, sandwich-uri la cm, etc). Am dorit sa încercam acest gen de restaurant datorita recenziilor favorabile citite pe internet. Peste tot se mentiona ca aici se combina mâncarea de buna calitate cu acest specific al localului, oarecum haios, asociat mai multor preparate. Astfel, de comun acord am ales sa comandam un preparat special din oferta - Scheibtruhe Mist - în locul a ceva clasic. Scheibtruhe Mist este în fapt o adevarata roaba (cam asta ar fi si traducerea...) cu mâncare, pentru 4 persoane - cum se spune în meniu, care cuprinde multa carne în diferite forme: snitel, cotlet la gratar, cârnati de mai multe feluri - alaturi de cartofi prajiti, sosuri si trei feluri de garnituri pe baza de paste. A fost senzatie în restaurant când "roaba" a fost adusa la masa dupa un adevarat ritual de catre doi chelneri, cele mai multe exclamatii venind din partea asiaticilor din local, mai multi japonezi solicitându-ne permisiunea de a o fotografia. Desigur ca era imposibil sa consumi chiar si jumatate din continut, asa ca la final - fara sa fi solicitat - chelnerul a venit cu o rola de folie de aluminiu si niste casolete de plastic, pe care ni le-a oferit, daca dorim sa luam acasa ceva din ceea ce a ramas. Insa Scheibtruhe Mist (39 eur) nu este cel mai mare preparat din oferta Centimeter, ci exista un fel de frigaruie imensa de forma unei sabii (das Schwert - 64 eur), pe care sunt atasate mai multe preparate din carne, iar dedesubt exista garniturile aferente - totul considerat pentru 6 persoane (diferenta fata de "roaba" noastra nu este numai la cantitate, ci si la tipul preparatelor din carne si al garniturilor). In acest sejur la Viena ne-am limitat la a încerca doar Scheibtruhe Mis, lasând "sabia" pentru alta ocazie, când vom fi într-un grup mai mare. A fost o experienta cu totul speciala, amuzanta si totodata demna de niste adevarati gurmanzi, completata de atmosfera usor arhaica, primitoare si calda,  pe care o întâlnim în orice local Centimeter. Recomand oricui ajunge la Viena o oprire într-unul din aceste restaurante, mai ales ca si berea casei este foarte buna (3.30 eur/halba).

Meniul la Centimeter este sub forma unui metru de tâmplarie
Scheibtruhe Mist - o roaba de mâncare
"Roaba" - dupa primul atac...

Astfel începea vacanta noastra la Viena, cu o prima luare de contact cu orasul si o vizita la un muzeu exceptional, Haus der Musik (postarea urmatoare). Incepând din ziua a doua urma sa atacam metodic o serie de obiective turistice, pe care ne propusesem sa le vedem. Viena este un oras mare, fermecator, cu o oferta turistica exceptionala. Ne-am propus pentru vacanta noastra sa încercam sa ne apropiem de aceasta metropola dintr-o perspectiva multidimensionala. Astfel, principalele coordonate sau dimensiuni ale Vienei pe care am cautat sa le descoperim se refera la:
  • Viena - capitala imperiala
  • Viena - oras al muzicii
  • Muzee în Viena
  • Biserici si lacase de cult în Viena
  • Viena - oras gradina
  • Divertisment la Viena
  • Viena - perspectiva gastronomica
  In final voi mai adauga o imagine, cu mentiunea ca aproape în fiecare seara, la final de zi, plimbarile noastre prin zona centrala aveau un punct intermediar - Schwarzenbergplatz, locul de unde luam tramvaiul spre locatia apartamentului în care am stat. Schwarzenbergplatz este o piata larga, deosebit de frumoasa datorita cladirilor deosebite din zona (Ambasada Frantei, Palais Schwarzenberg, Palais Ofenheim, Palais Wertheim, etc), monumentelor (se afla aici impozantul monument dedicat armatei sovietice ...) si fântânii Hochstrahlbrunnen. Aceasta fântâna dateaza de la 1873 si ofera în prezent un minunat spectacol de lumini, absolut superb dupa lasarea întunericului.

Hochstrahlbrunnen si Monumentul Soldatului Sovietic în Schwarzenbergplatz
    Programul pentru ziua a doua era extrem de intens. Aveam prevazut un traseu prin zona centrala, cu vizite la unele obiective turistice esentiale din zona. Asteptam cu nerabdare spectacolul pe care Viena urma sa ni-l ofere! Dar despre asta, în postarile urmatoare...