/* script Google analytics */

sâmbătă, 6 octombrie 2012

Vacanta 2011 (8) - Dachstein - cel mai estic ghetari din Alpi

Primul lucru pe care l-am facut în a doua noastra dimineata la Schladming a fost o apreciere a situatiei atmosferice, mai bine zis a plafonului de nori. Conform previziunilor meteo (de pe net, dar si de pe tv - în Austria exista un canal tv dedicat, care ofera prognoze meteo excelente pentru toate zonele tarii) asteptam o zi cu o vreme foarte buna, oricum mai buna decât precedenta. Dar, la acel moment extrem de matinal, am ramas tare dezamagit. Aveam parte aproape de un platou de nori, relativ compact. Noi venisem la Schladming special pentru a putea urca pe Dachstein, iar problema nu era de a urca cu telecabina pe platoul ghetarului, ci de a avea acolo o vizibilitate impecabila. Un Dachstein învaluit în nori, cum fusese toata ziua precedenta si cum se prezenta si în acea a doua dimineata nu era exact ceea ce ne doream...
   Urcarea pe platoul Dachstein se face cu o telecabina, asa numitul "Gletscherbahn" sau "Glacier Lift", pretul fiind de nu mai putin de 31 euro/persoana dus-întors în 2011 (în 2012 tariful este de 32 eur/persoana). Pretul mijloacelor de transport pe cablu (care sunt de altfel în conditie excelenta din punct de vedere tehnic si permit accesul în general în zone cu adevarat deosebite) în Alpi (fie ele plasate în Austria, Franta, Germania, Elvetia ori Italia) este unul prohibitiv pentru un turist cu resurse financiare normale, asa ca trebuie cautate cele mai bune solutii, mai ales ca acestea de obicei chiar exista. Evident ca 93 euro pentru o familie de trei persoane doar pentru a ajunge pe platoul Dachstein (si a reveni de pe ghetar) nu e chiar putin... Sommercard-ul ne salva (si)  de aceasta cheltuiala, dar poti folosi cardul pentru a accesa gratis Glacier Lift doar o singura data într-un interval de 7 zile. Asa ca, s-ar putea spune ca aveam posibilitatea unui singur cartus, totul era sa alegem inspirat momentul ...
    La locul nostru de cazare nu aveam conexiune internet, asa ca ne-am pregatit de drum si am plecat cu masina, urmând sa decidem exact ce aveam sa facem dupa o oprire în cladirea Planet Planai (apare în postarea precedenta), unde exista wi-fi si puteam vedea prognozele meteo ale zilei. Ceea ce s-a petrecut apoi în doar jumatate de ora tine parca de un miracol. Am constatat ca în mod surprinzator previziunile meteo, atât pe site-uri web, cât si pe ecranele din statia gondolei erau excelente, dar nu întelegeam, situatia de afara era alta... Dar deodata Andreea ne atrage atentia ca imaginile surprinse live de camerele video, atât cele de pe Planai, dar si cea de pe Dachstein, se schimbau... Noi, jos în Schladming vedeam înca un plafon de nori, dar sus, undeva la peste 1700-1800 m soarele era stralucitor si cerul se limpezea rapid. In doar cinci minute am vazut cum norii ce pareau atât de compacti se fragmenteaza si cerul se degajeaza rapid, anuntând o zi cu adevarat excelenta. Si chiar asa a si fost...
   Când în doar 10-15 minute a devenit absolut clar ca ne vom bucura de o vreme practic perfecta, am decis ca tinta acelei dimineti, spre marea noastra bucurie, avea sa fie Dachstein-ul. Si anticipând ce avea sa urmeze, ne-am grabit spre masina pentru a ajunge la statia de baza a Gletcherbahn Dachstein. Sunt circa 7 km de la Schladming la Ramsau (un drum în ascensiune minunat) si înca vreo câtiva km din Ramsau pâna se intra pe ultima portiune, un drum cu plata - Dachsteinstrasse. Intrarea cu masina pe Dachsteinstrasse se taxeaza cu 9 euro/masina, dar Sommercard-ul ne-a scutit si de aceasta taxa (plata se face la plecare, la iesirea de pe drum).
    Dachsteinstrasse este si el un segment de drum deosebit de pitoresc. In cea mai mare parte drumul trece prin padure, este virajat si ascendent, iar la un moment dat, dupa unul din acele multe viraje ac de par, în fata apare brusc o imagine senzationala, cu majestuosul perete sudic al masivului Dachstein. Se spune ca acest perete stâncos, latura sudica a Dachstein-ului, un simbol al zonei respective, se numara printre cele mai frumoase repere turistice din Alpi. Din imaginile de mai jos se poate observa cum cerul devenise impecabil în practic mai putin de o jumatate de ora.
   Cum spuneam mai sus, anticipasem ce avea sa urmeze odata cu îmbunatatirea brusca a conditiilor meteo. Cu siguranta nu eram singurii care asteptau momentul optim pentru a urca pe Dachstein si triumful soarelui din acea dimineata, risipirea completa a norilor a dat parca un semnal pentru foarte multi turisti. Statia de baza a Gletscherbahn a devenit un adevarat magnet. Exista vaste spatii de parcare la baza platoului, ocuparea lor se face ordonat, la indicatiile personalului care se ocupa de acest lucru (parcarea gratuita, evident), dar afluxul de turisti era asa de mare încât la coborâre am putut vedea cum pe mai multi km se însirau trase pe marginea soselei masinile care nu au mai avut loc în parcari. Se poate vedea acest lucru în unele secvente din filmuletul al carui link exista mai jos si se poate vedea în imagini si coada ce se forma pentru urcarea cu telecabina (veneau foarte multe autocare, ele parcau chiar lânga statia de baza si în mod evident odata cu fiecare autocar sosit, coada se marea rapid). Insa ce mai conta asteptarea ... privelistea oferita de peretele sudic al Dachstein-ului era absolut fabuloasa si ne bucuram din plin de ea (am facut o multime de fotografii pe program portret sau landscape aici, pe care le folosesc si azi ca desktop background pe monitoarele de acasa).

Dachstein-ul - pe drumul spre statia de baza
Statia superioara a telecabinei si platforma Sky Walk de lânga ea
Statia de baza a telecabinei Glescherbahn Dachstein
Peretele sudic al masivului si vârful HoherDachstein - 2996 m
   Gletscherbahn Dachstein (sau Glacier Lift daca preferati ...) este o monotelecabina (nu merg doua în pereche), dar are o capacitate mare, transportând peste 70 de pasageri/cursa daca retin bine. Turistii pot sesiza ca însasi atingerea platoului superior al masivului este o adevarata aventura si o experienta speciala, dupa ce parcurg Dachsteinstrasse cu masina, urmând aceasta urcare pe cablu cu diferenta de nivel de peste 1000 m (se ajunge la 2740 m la statia superioara - deci binisor, chiar si pentru Alpi). Telecabina trece pe alocuri la doar câtiva metri distanta de impozantul perete stâncos, spre deliciul pasagerilor.

Configuratia masivului Dachstein
Platforma "Sky Walk" - unul dintre simbolurile asociate în prezent Dachstein-ului
Coada care se formase în doar câteva minute la statia de baza
  Am sa mai includ câteva imagini surprinse înainte de urcarea pe platou, cu telecabina coborând, evident mai mult goala la acel moment. Nerabdatori asteptam sa ajungem sus, sa ne bucuram de fabuloasa panorama pe care stiam ca o vom descoperi, sa ... "calcam pe cer" (asa cum spun materialele promotionale) si sa ne întâlnim cu ghetarul, la suprafata, dar si în interior.

Un montaj cu imagini si fragmente din filmuletele realizate de noi poate fi vazut la acest link pe Youtube. Este o trecere în revista a întregii experiente traita de noi la Dachstein (fara Ice Palace, care este subiectul postarii urmatoare), de la drumul spre statia de baza, platforma Sky Walk, vederea asupra vârfurilor montane, asupra ghetarului, etc.

De fapt se ajunge la doar 2740 m, vârful cel mai înalt are însa aproape 3000 m
La partea superioara estica a ghetarului
Accesul spre cele doua obiective majore: Sky Walk si Ice Palace
   Poate cel mai promovat obiectiv de pe aceasta latura sudica a masivului Dachstein (în ceea ce priveste partea de nord, e cu totul alta poveste) este platforma Sky Walk. O platforma rectangulara ce da o puternica impresie de soliditate si robustete se desprinde de pe culmea masivului deasupra stâncii Hunerkogel. Abisul de sub platforma atinge 250 m, iar localnicii caracterizeaza Sky Walk drept cea mai spectaculoasa platforma din Alpi. Sincer, cred ca e dificil de acordat cu usurinta asemenea calificative, mai ales ca am avut ocazia sa pasesc peste mai multe astfel de platforme alpine (doar trei saptamâni mai târziu am cunoscut o alta platforma, mai la nord, care mi s-a parut parca mai spectaculoasa), dar sunt de acord ca exista aici o constructie remarcabila, într-un cadru natural de exceptie.

Sky Walk - una dintre cele mai spectaculoase platforme din Alpi
Portiune transparenta pe Sky Walk
Sky Walk si o idee asupra perspectivei care se deschide într-o zi cu vizibilitate impecabila
  Alaturi de minunata perspectiva asupra întregii zone de la sud, precum si asupra peretului stâncos cvasivertical al masivului si asupra vârfului HoherDachstein - ceea ce face mai speciala platforma Sky Walk este portiunea sa transparenta. Cu bunavointa si un strop de imaginatie, chiar poti avea sentimentul ca pasesti pe cer ... Si daca tot ai ajuns aici, e parca pacat sa nu intri în jocul celor care au conceput aceasta platforma, asa cum o fac cei mai multi dintre turisti, care parca pasesc cu retinere pe podeaua transparenta. Constructia este o realizare inginereasca de exceptie, fiind proiectata sa reziste la solicitarile vânturilor puternice si la caderile considerabile de zapada din timpul iernii.

Poza de familie pe Sky Walk
Un excelent sistem de indicatii pentru identificarea multelor piscuri montane din zona
Si chiar am pasit pe cer ...
HoherDachstein vazut de pe Sky Walk - estompat de un mic norisor rebel
  De la statia superioara a telecabinei se coboara spre zona alba, înghetata. Este o arie destul de larga acoperita cu zapada chiar si vara, marginea superioara a ghetarului Dachstein, care continua spre nord. De fapt ghetarul Dachstein (care este are înca si în prezent dimensiuni remarcabile, desi se reduce continuu, la fel ca toti ghetarii din Alpi) poate fi observat cel mai bine dinspre nord, asa cum aveam sa constatam peste trei saptamâni, când am ajuns de cealalta parte a sa, în zona Gossau.
  De la nivelul ghetarului, turistii aleg fie sa mearga câteva sute de metri spre nord, prin zapada (optiunea cea mai recomandabila, totodata si cea mai usoara), fie spre est - dar aici deplasarea se face de regula în grupuri cu ghid, fiind posibila întâlnirea unor crevase. Insa o experienta imediat la îndemâna, pe care noi o planificasem din momentul în care am inclus Dachstein-ul în desfasuratorul de vacanta, este de a vizita Ice Palace. Acesta face însa obiectul urmatoarei postari, unde imaginile vor arata mai bine ce înseamna Ice Palace de la Dachstein.

Sirul de turisti pe traseul cu directia nord ...
... si turisti razleti mergând spre est
Nu-i asa ca e frumos sa te joci cu zapada în august?
HoherDachstein în fundal
  Este un sentiment placut si reconfortant sa pasesti pe zapada în miezul verii, diferit de senzatiile specifice iernii. In plus, natura creeaza pe platou un cadru superb si daca exista conditii meteo impecabile apar astfel toate premisele pentru o experienta deosebita si pentru amintiri de neuitat.

La nivelul partii superioare a ghetarului, doar 2675 m altitudine

Pentru noi, Dachstein-ul va ramâne un loc îndragit pentru totdeauna, va ramâne unul dintre acele crâmpeie minunate în care descoperim ca natura ne arata frumuseti de exceptie. Orice sejur sau program turistic legat de zona Schladming - Ramsau trebuie sa înceapa în conceptia sa cu Dachstein în capul listei, urmat abia dupa aceea de orice altceva. Pe buna dreptate, Dachstein-ul este un superlativ al zonei, o mândrie pentru localnici si o mostra de peisaj austriac autentic.
   Dupa ce am vizitat si Ice Palace cu lumea sa fantezista de forme si culori (detalii în postarea urmatoare), dupa ce ne-am plimbat prin zapada si am atins principalele puncte de belvedere de pe platou, am plecat spre alte obiective pe care le aveam în plan pentru acea zi. In final, un ultim set de imagini - amintiri minunate de la Dachstein.

La coborâre ...
... lasând în urma Dachstein-ul
   Dachstein-ul a fost unul dintre acele obiective pe care le aveam în vedere si la care tineam foarte mult sa fie totul ok când aveam sa le vizitam. Si pot spune ca ne-a iesit asa cum ne-am dorit, cu o vreme care chiar a tinut cu noi si a fost impecabila. Deja constatam cu multumire ca lucrurile bune din aceasta vacanta se aduna si eram si mai încrezatori ca zilele ce vor urma vor fi pe masura asteptarilor noastre. Si asa a fost, ba chiar cu alte plusuri neasteptate ...
   Pentru a doua parte a zilei plecam spre Admont, însa cu o tinta intermediara. Dar - pâna la Admont - voi vorbi despre Ice Palace în postarea urmatoare si apoi despre acea oprire scurta intermediara.