/* script Google analytics */

miercuri, 19 septembrie 2012

Vacanta 2011 (5) - Despre Schladming

Cum spuneam în postarea anterioara, plecând din Eisenstadt si utilizând un traseu prin munti, care evita autostrada, mai lung dar cu mult mai frumos si mai pitoresc, dupa oprirea de la Mariazell, am ajuns la Schladming, prima noastra baza de cazare din vacanta. Sa explic mai întâi de ce am ales Schladming ca prim punct stationar. Cum am spus când am prezentat ideea acestei vacante, în 2011 ne-am propus sa vedem multe din frumusetile montane ale Austriei, cu accent pe Salzburgerland. Intre punctele de interes figurau si ghetarii, pentru ca nu mai ajunsesem într-un astfel de loc pâna acum si pentru ca stiind efectele galopante ale încalzirii globale, ne-am zis sa nu ocolim astfel de locuri, despre care în urma a ceea ce am vazut în ultimii doi ani am convingerea ferma ca sunt în mare pericol si ca (macar unii dintre ei) vor ramâne nu peste foarte mult timp doar o frumoasa amintire. Si pentru ca am putut pleca în vacanta cu câteva zile mai devreme (am stiut acest lucru totusi cu circa 2 luni înaintea plecarii - deci am avut timp sa ne organizam), am hotarât sa adaugam în itinerariul nostru un popas scurt, de trei nopti, în zona celui mai estic ghetar din Alpi.
    Este vorba despre ghetarul Dachstein, situat la limita dintre landurile Styria si Niederosterreich. Pentru cazare am avut doua optiuni principale, doua localitati situate pe partea sudica a ghetarului în Styria, Ramsau am Dachstein sau Schladming. Ramsau am Dachstein este o localitate foarte cocheta, mai micuta si pozitionata practic chiar sub peretele sudic al masivului Dachstein. Insa cum optiunile de cazare identificate aici de mine au fost la preturi ceva mai mari si cum Schladming-ul se afla la doar 7,5 km pe sosea de Ramsau, am ales aceasta a doua varianta. Am mai povestit despre tipul de cazare pe care îl cautam noi în vacante, despre asa numitele Ferienhaus, apartamente închiriate, în general spatioase, confortabile si foarte bine dotate. Preferam acest tip de cazare în locul unui hotel (chiar daca acesta ofera si mic dejun) sau al unei camere de pensiune, din motive de spatiu, confort si inedit.
     Cautarea cazarii la Schladming a tinut însa cont de un criteriu considerat de noi esential pentru aceasta zona. Motivul pentru care am avut de ales dintr-o lista mai restrânsa decât toata oferta de cazare din Schladming este cel din imaginea de mai jos.

Sommercard-ul pe care îl consider extrem de util pentru zona Dachstein
   In zonele montane occidentale, fie ca vorbim de Austria, Germania, Franta, Italia ori Elvetia, unul dintre cele mai importante elemente legate de costurile obiectivelor turistice îl constituie pretul ce trebuie platit pentru a folosi transportul pe cablu (telecabine, telescaun, gondole, etc). In general e vorba de sume cuprinse între 10-30 euro/persoana si pentru o familie cu tarif de practic trei adulti, cum e cazul nostru, mai ales daca avem în plan multe astfel de obiective, costurile ar ajunge cu adevarat excesive. Dar, vorbim de o stare de fapt din state civilizate si exista totusi instrumente care pot face aceste costuri rezonabile. Cardurile turistice - locale, regionale, combinate sau în alte foarte multe variante reprezinta cheia solutionarii acestei probleme. O buna documentare va permite turistilor identificarea lor, selectarea a ceea ce este util din continutul lor si în final, economii substantiale.
   Despre ce a însemnat pentru noi acest Sommercard pe care am cautat sa-l avem neaparat, voi povesti detaliat în postarile urmatoare, când voi prezenta si obiectivele pe care le-am vizitat gratie acestui instrument. Pe moment ma voi limita la a spune ca este un "must", un lucru de cautat neaparat pentru zona Dachstein.
   Cum functioneaza sistemul cu Sommercard? Este un card care nu poate fi cumparat de turisti, dar este primit gratuit (de fapt inclus oarecum în costul cazarii) de cei care se cazeaza la hotelurile, pensiunile si casele de vacanta care au aderat la sistem. Deci, pentru cazarea în Schladming aveam optiunea de a alege o locatie neinclusa în lista Sommercard (si cred ca as fi putut gasi ceva similar, poate chiar mai spatios si mai confortabil decât am avut, cu circa 50 eur/zi) sau, asa cum am facut, o cazare la o locatie partenera Sommercard
   Am ales un apartament cu doua camere, nu foarte mare, dar cochet, cu intrare separata. La locatia respectiva existau mai multe corpuri de cladire, o curte mare cu gradina si muntele cu pajiste si padure chiar imediat dupa gard (veti vedea de ce a fost lucru important...). Am platit 69 eur/noapte si cu toate ca a fost cea mai scumpa dintre cazarile folosite în aceasta vacanta, faptul ca am beneficiat de Sommercard ne-a facut sa ne felicitam la final pentru alegerea facuta. Iata câteva imagini legate de cazarea noastra (pentru doar trei nopti) la Schladming.A fost destul de modest, dar era vorba de doar trei nopti, asa ca nu am fost prea pretentiosi.

Corpul de cladire unde am stat, intrare separata sus pe scari
Camera de zi, cu chicineta
Dormitorul ...
   La sosire, gazda noastra ne astepta deja cu cardurile inscriptionate (trimisesem datele prin email) si cu factura completata (acest lucru mi s-a întâmplat peste tot în Austria si niciodata în România la particulari, deci nu cred ca evaziunea este prea extinsa în turismul din zona germanica). Cardurile sunt valabile pentru toate zilele corespunzatoare noptilor de cazare, dar de asemenea si pentru întreaga zi de plecare, deci de aceea se poate vedea în imagine valabilitatea de 4 zile, desi am avut doar 3 nopti de cazare. Insa, ajungând spre seara, evident beneficiile Sommercard le-am folosit abia din ziua urmatoare.
    Revenind la gazda noastra, dupa ce ne-a întâmpinat, ne-a prezentat apartamentul, facilitatile din curte si dupa ce ne-a înmânat cardurile si am facut plata, ne-a invitat pe terasa exterioara spunându-ne ca doreste sa ne faca cunostinta cu ... Hermann. Ne gândeam cine o fi Hermann ... O vedem ca striga puternic acest nume spre munte si dupa câteva apeluri îsi face aparitia un minunat cerb! Da, de pe pajistea muntelui din spatele casei venea un cerb foarte blând, obisnuit cu doamna si dornic sa fie mângâiat (si hranit ...) de oaspeti. Am ramasi pur si simplu muti si nu ne venea sa ne credem ochilor referitor la ce surpriza ne-a asteptat aici.
    Si pot spune ca pentru trei zile, Hermann a fost o prezenta constanta. Dar asta nu e tot... Hermann era masculul dominant, dar la limita gardului venea o adevarata turma de 6-7 ciute (am vazut si doi pui mici de cerb), existând de cealalta parte a gardului o adapatoare si un spatiu pentru hrana, pe care gazdele le alimentau de obicei în fiecare dimineata. Dar ierarhia era extrem de stricta, cât timp era în preajma, doar Hermann se apropia de gard. Nu permitea nici unei alte ciute sa faca acest lucru, însa în momentele  când el era departe, am constatat ca si femelele erau aproape la fel de blânde, desi evident mai retinute.

Hermann ...
Un cerb atât de blând ...
Pe mica terasa din spatele casei ...
De aici veneau Hermann si ciutele sale
Când Hermann nu era prezent, se apropiau ciutele si puiul de cerb
   Si pentru ca imaginile statice nu pot arata mai mult decât un stop-cadru, puteti vedea cât de blând era Hermann si cum l-am hranit cu chec, saratele si chipsuri în acest filmulet de pe Youtube. Dupa întâlnirea cu corul de amatori de la Haydnkirche din Eisenstadt, acesta a fost al doilea moment cu totul neasteptat pentru noi, dar unul dintre acelea pe care probabil nu le uiti niciodata. Si, bucuria a fost si mai mare ulterior, când am constatat ca nu a fost ultima întâlnire neasteptata din aceasta vacanta.
    Revenind la Schladming, acesta este un mic orasel cu vechi traditii miniere (însemnele miniere exista în multe locuri în localitate), cu o populatie de sub 5000 de locuitori. In prezent activitatea principala este turismul, Schladming-ul fiind un punct de atractie mai ales în sezonul alb. In plus, un argument suplimentar care m-a determinat sa aleg cazarea la Schladming a fost informatia ca aici se vor organiza Campionatele Mondiale de Ski în 2013 si am dorit sa vad cum se pregateste, în Austria, o localitate pentru un astfel de eveniment sportiv major.

Principala biserica din Schladming
Zona pietonala centrala
  Ce as putea spune despre cadrul natural de la Schladming? Daca în zona ar fi existat si un lac montan mai important, atunci poate ca Schladming-ul ar fi rezumat chintesenta Austriei montane. Cu fabulosul perete stâncos al Dachstein-ului la nord (ce-i drept, la vreo 8 km distanta), cu muntii verzi Planai si Hochwurzen spre sud si sud-vest, cu pâraiele repezi care se intersecteaza în orasel, cu padurile bogate si aerul tare de munte - Schladming-ul este un loc ce pare binecuvântat. Daca adaugam faptul ca suntem în Austria, iar Austria înseamna poate mai mult decât în orice tara vecina minunate aranjamente florale multicolore la balcoane, case de munte cu arhitectura specifica si nu în ultimul rând fatade pictate (sau mozaicate) de cladiri, reusim sa conturam macar partial imaginea Schladming-ului.

Parca nicaieri nu sunt case mai frumos decorate floral ca în Austria ...
Tot din zona pietonala centrala ...
Primaria
    Alaturi de imaginile din aceasta postare, poate ca util pentru o imagine de ansamblu asupra Schladming-ului poate fi si un alt montaj pe care l-am realizat într-un filmulet postat pe Youtube. Dar, evident, Schladming înseamna mai mult decât case frumoase, flori, fatade colorate, biserici sau sensuri giratorii impecabile (si cu siguranta nu asa de "costisitoare" ca în România). Schladming-ul înseamna în egala masura minunatele împrejurimi, la care ma voi referi probabil în postarile imediat urmatoare.

Masivul stâncos al Dachstein-ului
Culmile mai domoale dinspre sud
In munti, pe aceste pârâiase exista un traseu renumit - "Wilde Wasser"
Sens giratoriu cu alegorie "Wilde Wasser" si însemne miniere
   Plimbarea de seara prin orasel a fost încheierea unei zile încarcate (Eisenstadt, Mariazell, etc), dar plina de bucurie, satisfactii si frumos. Eram în Austria, eram la Schladming, eram în prima zi de vacanta si ne rugam pentru vreme buna în zilele urmatoare, garantie ca ne-am putea atinge obiectivele asa cum ne doream.

Alte câteva imagini cu aranjamente florale la nivelul balcoanelor ...
Mica fabricuta de bere ...
... si poate cel mai frumos simbol minier din Schladming
    Ajunsesem în Schladming si din ziua urmatoare puteam spune ca începea cu adevarat vacanta noastra. Unde aveam sa mergem? Depindea foarte mult de aspectul vremii din ziua urmatoare...
    Dar, despre primele noastre aventuri în zona Schladming, în postarea urmatoare.