/* script Google analytics */

joi, 16 mai 2013

Vacanta 2011 (24) - Pierduti în ceata pe Stubnerkogel

Dupa coborârea de pe Fulseck, am plecat spre sud cu dorinta de a cunoaste cea mai mare si mai faimoasa statiune montana din Gasteinertal. Bad Gastein face parte din acea categorie de elita a statiunilor montane, renumite si cunoscute în toata lumea.
    Gasteinertal si Bad Gastein ofera toate ingredientele necesare pentru petrecerea unei vacante de exceptie. Cadrul natural este minunat. Partea sudica a Vaii Gastein este strajuita de vârfuri mai înalte decât regasim în partea sa nordica. In plus, facilitatile turistice sunt si ele extrem de bine dezvoltate la Bad Gastein si nu ma refer aici la cazare, ci la posibilitati de entertainment. Poate cel mai reprezentativ element turistic la Bad Gastein îl reprezinta însa nu muntii din zona, ci apele termale. Toata Valea Gastein este cunoscuta pentru apele sale termale, pentru facilitatile spa si termele aflate aici la dispozitia turistilor. In Bad Gastein daca spui terme, spui de fapt Felsentherme. Insa cel mai special secret al acestei localitati este altul. Se spune ca este locul cel mai bun din Europa unde se fac tratamente cu apa termala îmbogatita cu radon. Sunt putine locuri în lume unde exista emanatii subterane de radon (radonul este un gaz inert extrem, extrem de rar). Iar la Bad Gastein emisiile de radon îmbogatesc apa termala ce vine din adâncuri, oferind o resursa exceptionala pentru tratamente ale afectiunilor locomotorii, respiratorii sau pentru boli de piele.
    Stiu ca astfel de tratamente nu sunt ieftine deloc, ca exista amenajari gen grote sau pesteri si ca sunt extrem de solicitate de persoanele care îsi permit astfel de cure. Insa Bad Gastein nu este în primul rând o statiune balneara, ci si una unde turismul de masa, recreativ gaseste un cadru extrem de potrivit de manifestare.
     Când am ajuns la Bad Gastein si-a facut aparitia si ploaia de care ne temeam, nu foarte puternica, dar cu atât mai deranjanta si sâcâitoare. In plus, vorbim de o statiune mare, cu trafic intens, cu stradute nu foarte largi, iar ratarea indicatorului spre Stubnerkogelbahn de la intrare ne-a pricinuit un lung ocol circular prin localitate. M-am bucurat ca am ales drept baza de cazare o asezare mica si nu o statiune precum Bad Gastein, mai ales ca prin prisma obiectivelor noastre am petrecut relativ putin timp în localitatea de baza. Asta nu înseamna ca pentru multi turisti Bad Gastein nu poate fi o alegere ideala pentru o baza de vacanta, spuneam doar ca noi totdeauna am preferat sa ne apropiem mai degraba de elementul rural, decât de cel urban în vacantele montane.

O harta a gondolelor din zona Bad Gastein
   Exista trei trasee principale de transport pe cablu la Bad Gastein, pentru cei trei munti importanti din apropiere: Stubnerkogel, Graukogel si Kreuzkogel. Cardurile turistice Salzburgerlandcard ofera gratuitate pentru doar unul din aceste trei trasee (la alegere). Optiunea noastra s-a îndreptat spre Stubnerkogel, dorind sa vedem sus pe munte Podul suspendat, promovat intens de marketingul turistic al acestei statiuni austriece.
     Acest pod metalic suspendat de pe Stubnerkogel este un exemplu tipic despre cum poti crea (practic din nimic...) o atractie turistica. Se spune ca acest obiectiv detine doua recorduri la nivel continental: este primul pod suspendat realizat la peste 2.300 m altitudine si este deschis publicului tot timpul anului. Are o lungime de circa 140 m si o latime cam de 1 m, fiind proiectat sa reziste la vânturi de peste 200 km/h. De ce spun însa ca este o atractie turistica creata artificial, pur în scopul atragerii turistilor? Pentru ca în esenta acest pod nu are nici o utilitate, el trece pe deasupra unui valcele cu o adâncime de max 28 m, dar leaga practic iesirea de la statia superioara a gondolei de intrarea în restaurantul de pe Stubnerkogel. Stiam toate aceste lucruri, dar ne-am zis sa mergem sa vedem totusi despre ce este vorba.

Harta din pliantul de promovare a "Almoramei"
Statia de baza pentru Stubnerkogelbahn
Cam asa era atmosfera la baza, la Bad Gastein, în parcarea de la Stubnerkogelbahn

Pentru idei legate de o vacanta vara la Bad Gastein, o simpla cautare a cuvântului "Almorama" va oferi multe indicii. Este cuvântul cheie al zonei si ofertei sale pentru sezonul cald si cu adevarat gasim aici o arie extrem de generoasa în posibilitati de o mare diversitate (drumetii, trasee Via Ferrata, ciclism, alpinism, etc).
   Desigur ca la baza vedeam plafonul de nori foarte jos si ploaia marunta care cadea constant si inconfortabil. Insa stiind ca traseul gondolei este unul lung, cu o mare diferenta de nivel, speram ca sus pe culme sa gasim alta atmosfera. Exista la statia de baza panouri cu imagini live oferite de camerele video atât de la statia mediana, cât si de la cea superioara. Evident ca nu era soare pe Stubnerkogel, dar parea sa nu ploua si parea a fi relativ acceptabil ca vizibilitate, asa ca am fost cu atât mai hotarâti sa urcam. Nu aveam însa prea mult timp la dispozitie sus, ultima coborâre fiind acceptata la 16.40 parca.
    Gondola de pe Stubnerkogel este si ea (ca în cele mai multe locuri din Austria...) una moderna, eleganta. Are doua sectiuni si permite urcarea de la 1.097 m la 2.230 m altitudine, cu o statie mediana amplasata la 1.790 m. Costul unei calatorii dus-întors pentru ambele sectiuni este de 22,50 euro/adult (21,00 euro în 2011) si 11,50 euro/copil. Cum spuneam mai sus, am uzat si aici de gratuitatea oferita de Salzburgerlandcard (sincere multumiri si urari de sanatate pentru cei care au implementat un asemenea instrument în Salzburgerland - este extrem de generos).
    Pe masura ce urcam, observam din cabina gondolei ca traversam plafonul de nori, fara a reusi sa-l strapungem. Ne faceam probleme daca vom reusi sa localizam usor podul suspendat. Ce am gasit sus? O ceata deasa, dar deasa rau, de fapt ne aflam chiar în zona plafonului noros ce învaluia statia superioara. Nu ploua, dar umiditatea era foarte mare si practic tinea loc de ploaie. Insa existau evident indicatoare spre podul suspendat si am râs cu pofta când am vazut cât de aproape era. Nu ai cum sa-l ratezi...
    Si nu eram noi singurii veniti sa vedem aceasta atractie pe o astfel de vreme... Asa ca am trecut la prima parcurgere a podului. Podul creeaza o astfel de impresie de soliditate, încât usoarele oscilatii nu au cum sa îti provoace emotii, cel putin asa mi s-a parut mie, chiar daca Andreea se distra de minune mai ales în partea mediana unde balansul este sesizabil.

Acesta este Podul suspendat de la Bad Gastein (2.300 m altitudine), învaluit de nori
Extremitatea dinspre statia superioara a gondolei
   In mod evident mi-as fi dorit sa parcurgem si sa vedem podul suspendat pe o vreme senina, normala. Dar ce pot sa va spun acum este ca mi-am dat seama ulterior ca am avut parte de o experienta cu totul inedita si cu totul speciala. Desi erau mai putin de 28 m, nu vedeam de multe ori râpa deasupra careia este construit. Traversarea podului pe ceata a fost o joaca, o adevarata distractie unde îti puteai lasa imaginatia sa zburde. Pentru a împartasi aceste senzatii, am inclus la aceasta adresa pe Youtube un mic montaj cu fragmente de filmulet realizate pe podul suspendat din Bad Gastein. Se poate vedea foarte bine cam care era vizibilitatea si cam care erau senzatiile noastre vizuale la acel moment.
   Dupa prima traversare, a venit reactia Andreei - "Atât doar? Mai vreau o data..." si în mod evident am reluat traversarea. Deci, dupa trei traversari am concluzionat ca austriecii chiar au creat o atractie pe gustul turistilor aici pe Stubnerkogel. Si ne-am promis ca va trebui sa trecem alta data prin Bad Gastein pentru a experimenta acest pod si acest vârf si pe vreme senina....

Pe podul suspendat de pe Stubnerkogel
Teama initiala a fost înlocuita de încântare

Iar dupa aceasta plimbare, ce-i drept scurta, afectati de umezeala si de frigul de afara, ne-am gasit refugiul în restaurantul de pe Stubnerkogel (se spune ca ofera o vedere panoramica de exceptie, dar în acel moment nu aveam o vizibilitate mai mare de 10-15 m). Un strudel cald si o bautura revigoranta au fost binevenite...

Ceva cald pentru a sterge efectul vremii reci de afara
Un strudel cu mere...
Inca era deschis restaurantul
... sau de branza, cu sos de vanilie
   Vremea nefavorabila si timpul disponibil prea scurt nu ne-au permis sa vedem mai multe pe Stubnerkogel. Este un punct de plecare pentru multe trasee minunate de drumetie. Si cum la baza ploaia se întetise, am renuntat sa ne mai plimbam prin Bad Gastein. Aveam sa revenim aici în ultima noastra zi din aceasta parte a vacantei, dar într-un alt context.
   Totusi, pentru a oferi o imagine mai buna asupra podului suspendat de pe Stubnerkogel, voi include si o imagine a acestuia pe vreme însorita (imaginea nu îmi apartine).

Podul suspendat de pe Stubnerkogel
   Era duminica seara si încheiam prima saptamâna completa a vacantei noastre (a opta zi). Insa mai aveam cinci zile pline cu cazare la Dorfgastein pentru a continua explorarea acestui tinut de poveste care este Salzburgerland-ul. Si stiam ca unele dintre cele mai speciale obiective din zona abia acum urmau ... Dar oare vremea avea sa tina cu noi? Pentru ca în acel moment, sub impresia ploii continue de afara eram teribil de circumspect si îngrijorat, cautând diverse variante ....