/* script Google analytics */

marți, 9 aprilie 2013

Vacanta 2011 (21) - Dorffest la Dorfgastein - ziua I

Am plecat de la cascada Krimml, dar ziua înca nu se încheiase. Dupa cum am sugerat si în postarea anterioara, aveam motive temeinice pentru care ne doream sa fim la lasarea serii în Dorfgastein. Zilele de 6 si 7 august 2011 erau cele în care sa desfasura Sommer Dorffest la Dorfgastein.
    Acest moment al festivalului satesc de vara de la Dorfgastein a fost unul dintre punctele de neuitat pentru noi ale întregului desfasurator de vacanta. Ba chiar mai mult decât atât, a fost cu adevarat un bonus primit parca de la o divinitate ce urmareste si rasplateste eforturile turistilor (si dupa cum aveam sa constatam mai târziu, nu a fost singurul bonus de acest gen, dupa cum se va putea vedea într-o postare ulterioara - pentru ziua de 13 august...). Iata pe scurt cum am aflat noi de aceasta manifestare ...
    Am expus în alte postari cum îmi planific eu vacantele si principiile dupa care ma ghidez în acest sens. In esenta caut sa gasesc un mix optim pentru perioada disponibila (care tine de constrângerile serviciului...), care sa armonizeze o tema prinicipala aleasa pentru vacanta, cu zona sau zonele pe care dorim sa le exploram, cu obiectivele de diverse categorii pe care intentionam sa le vizitam, totul cu un ritm care sa nu fie nici obositor, dar care sa ne permita sa ne satisfacem setea de cunoastere, de inedit, de explorare. In acest context este greu sa tin cont de evenimente cu localizare fixa temporala - gen festivaluri, concerte sau manifestari de acest gen. Asa a fost si în 2011, când dupa alegerea temei si zonei de explorat am ales bazele de cazare pe criterii legate de proximitatea fata de obiectivele din desfasurator, de confort si nu în ultimul rând de pret.
   Prima noastra baza de cazare din Salzburgerland (la Schladming a fost un preambul fericit de 3 nopti, pentru Dachstein si împrejurimi) a fost deci Dorfgastein (am mentionat într-o postare anterioara pe baza caror considerente). Cu circa o luna si jumatate înainte de plecarea în vacanta rasfoiam paginile site-urilor cu referinte turistice pentru Valea Gastein si atentia mi-a fost atrasa de un mic anunt referitor la zilele de 6-7 august, un Dorffest la Dorfgastein. Imediat parca s-a aprins un beculet si am remarcat coincidenta, era weekendul în care noi eram cazati în localitate. Am cautat referinte din anii precedenti sau ceva anunturi pentru acel an care ne interesa - nimic! Asa ca am scris direct catre primaria din Dorfgastein si catre oficiul de turism din zona. Raspunsul a venit foarte prompt, asa cum a fost orice experienta de acest gen cu institutii din Austria, dar fara multe detalii. Eu credeam ca este o manifestare relativ sofisticata, cu program tematic pe mai multe categorii, etc, dar raspunsul - deosebit de amabil - a fost oarecum evaziv. Mi s-a spus ca tema festivalului urma sa fie "Padurea" si legatura ei cu comunitatea locala, ca programul nu era definitivat (si nu aveam sa-l aflam nici pâna când am plecat în vacanta), dar ca în principiu este vorba de doua zile, cu urmatoarea structura: în ziua de 6, la vremea dupa amiezii urma sa fie deschis festivalul si era o seara de relaxare, de buna dispozitie, iar a doua zi, începând de dimineata urmau sa aiba loc manifestarile propriu-zise, întrecerile, parada si petrecerea de final pâna târziu în noapte.

Pe stradutele centrale din Dorfgastein, în prima zi de Dorffest
Mica bisericuta din localitate
Peste tot culorile nationale ale Austriei
   Deci, în principiu nu stiam decât vag la ce sa ne asteptam, dar ne-am spus ca este o sansa poate unica pentru noi sa fim martori si sa intram în atmosfera unei astfel de manifestari. Si era poate unul dintre lucrurile care se pliau cel mai bine peste dorinta noastra de a vedea în locurile pe care le vizitam dincolo de imaginea de vitrina oferita turistilor, de a cunoaste viata reala si starea de spirit a oamenilor din regiunile prin care trecem. Fusese o zi lunga si plina pentru noi, cu incursiunea în Valea Stubach si urcarea la Weisssee, cu drumul pâna la Krimml, cu vizita la Wasser Wunder Welt si cu ascensiunea pe lânga cea mai înalta cascada din Europa. Desi am renuntat la a urca pe ultima portiune a drumului cascadei pentru a câstiga timp, am ajuns la Dorfgastein cam la o ora si jumatate dupa deschiderea oficiala a Dorffest (am aflat apoi ca n-am pierdut mare lucru, fiind vorba de un discurs oficial al primarului si al altor reprezentanti ai administratiei locale).
   Zona alocata festivalului era pur si simplu perimetrul central al localitatii, delimitat cu panglici în culorile nationale austriece, pe durata zilelor de festival accesul în zona facându-se pe baza unor insigne ce tineau loc de bilet de intrare la purtator. Ne-am cumparat si noi aceste insigne ( 5 euro/persoana pentru ambele zile, pret unic - fara reduceri pentru copii sub 18 ani) si am discutat cu doamnele de la intrare pentru a afla amanunte suplimentare.
   Pentru prima seara era vorba în principiu de voie buna si distractie, în cel mai pur stil caracteristic acestor momente în spatiul germanic. Parada si întrecerile erau prevazute pentru a doua zi. Cred ca Dorfgastein era înfratit cu o localitate din Ungaria, pentru ca special pentru prima seara a manifestarii erau invitate mai multe grupuri de maghiari. Asa ca putem spune ca partea de inedit a manifestarilor din prima seara a fost asigurata de acesti invitati din Ungaria.

Grup de muzicieni la instrumente cu coarde - din Ungaria

Am putut asculta un grup de tineri muzicieni si cântecele lor la instrumente traditionale cu coarde în fata bisericii, am putut vedea priceperea gospodinelor maghiare în pregatirea colacilor pe care noi îi numim secuiesti, dar si abilitatea barbatilor unguri în a pregati un purcel la protap. In plus, câteva tarabe (putine si discrete, ceea ce era chiar confortabil pentru turisti) ofereau produse traditionale alimentare ori obiecte de artizanat.
   Adevarata animatie era însa la terase, care pe masura ce timpul avansa deveneau tot mai pline spre caderea noptii. Cele mai populate erau cele unde grupuri muzicale sustineau un program live, cu cântece populare, cu dansuri, cu jodlere, cu momente umoristice - totul pentru a binedispune audienta. Iar audienta cred ca era în proportie aproape egala formata din turisti si localnici, localnici care în zilele de festival iesisera în numar mare pe strazile localitatii.

Dintre specialitatile culinare de la Dorffest...
... aici si colacii "secuiesti"
Tarabe cu produse în ton cu festivalul
Terasele se populau încet, dar pâna la caderea noptii erau pline
  In postarea urmatoare, cea care este de fapt definitorie pentru ce a însemnat acest Dorffest (prima seara a fost o reuniune de încalzire la ...mai multe halbe de bere ...), voi cauta sa arat bucuria sincera, participarea din inima si atasamentul localnicilor fata de festivalul lor. Pentru mine acesta a fost cel mai frumos lucru pe care l-am remarcat aici. Este ceva extraordinar pentru noi, sa vezi oameni cu o viata buna, linistita, aparent fara mari griji si probleme (oricum total diferite de cele cu care suntem noi obisnuiti..) purtându-si cu placere si mândrie portul popular, alaturându-se din inima manifestarilor, bucurându-se laolalta cu un astfel de prilej. Pentru ca eu asa am resimtit-o...în primul rând a fost vorba de o manifestare pentru localnici, pentru spiritul lor si abia apoi pentru turisti.

Dorffest - ziua -I-
Costumele traditionale - purtate cu mândrie de localnici la sarbatoare
Jodlere, cântece populare, dansuri si multa bere
  Nu ne-am putut desprinde de atmosfera, de muzica si de berea buna (pentru ziua urmatoare stiam ca aveam putin de mers cu masina) pâna târziu în noapte. Iar a doua zi a festivalului avea sa ne satisfaca pe deplin asteptarile pe care le aveam de la un astfel de eveniment.
    Un mic filmulet cu imagini surprinse de noi în prima seara a Dorffest poate fi vizionat la aceasta adresa pe Youtube.
   Si pentru ca aceasta a fost o postare mai scurta, m-am gândit sa includ aici si câteva imagini cu apartamentul în care am fost cazati la Dorfgastein. Am ales drept baza de cazare în aceasta zona un apartament cu doua camere (~60 mp), bucatarie si terasa, cu intrare separata si loc de parcare într-o cocheta vila, într-o zona linistita a localitatii, la suficienta departare de zgomotul soselei principale. Ceea ce ne-a placut mult si a fost determinant în alegere a fost terasa cu peluza verde si ingenioasa comunicare între bucatarie si spatiul de servit masa din living.

Aici am stat în Dorfgastein
Doamna Rest - o gazda perfecta, amabila si grijulie
Livingul...
... zona de servit masa cu trecerea spre bucatarie ...
... dormitorul ...
... un dulap original de pe la 1864 - mândria casei ...
... si terasa cu peluza de gazon

Noi am fost foarte multumiti de cazarea de aici, gazda - o doamna superamabila, apartamentul era dotat cu tot ceea ce era necesar pentru a te simti confortabil. Toate discutiile privind rezervarea le-am purtat prin email, costul total a fost de 525 euro pentru 10 nopti (25 euro era final cleaning, taxele turistice erau incluse si primeam un cardguest pentru Valea Gastein - pe care nu l-am folosit pentru ca Salzburgerlandcard-urile noastre ofereau mult mai multe lucruri). Aici a fost singurul loc din aceasta vacanta unde ni s-a cerut un avans de 100 euro (probabil din cauza perioadei mai lungi, de 10 zile). Si aici, ca peste tot în Austria/Germania - am primit factura cu suma integrala. Este pretul standard pe care îl caut totdeauna pentru zona Austria - Germania si la care sunt convins ca este posibil de gasit o cazare foarte buna.
  In postarea urmatoare voi prezenta ce ne-a oferit ziua a doua a Dorffest din Dorfgastein, adevarata zi a manifestarilor acestui eveniment.